Den nye generation i Fruehøj Slagter

af Rikke Holm

Fruehøj Slagter har været i familien Erlandsens eje gennem tre generationer. Men ikke længere: Rikke Juulsgaard Lauridsen og Morten Ramsing, der begge har stået i lære i slagterbutikken, udgør den nye generation, der er klar til at føje nytænkning til branchen og butikken, der næste år kan fejre 100 års jubilæum. Fruehøj Slagter har eksisteret siden 1921, hvor Niels Erlandsen for første gang slog dørene op til slagterbutikken i Herning. I dag er Fruehøj Slagter ejet af Morten Ramsing og Rikke Juulsgaard Lauridsen. Førstnævnte overtog butikken fra Ole Erlandsen og Dorthe Svendsen i 2017 og fik kort tid herefter partnerskab af Rikke Juulsgaard Lauridsen. De er begge udlært i butikken henholdsvis som detailslagter og slagter med speciale i delikatesse. Med Fruehøj Slagter har de to partnere investeret i en butik med god beliggenhed, let adgang til parkering og en loyal kundeskare.

Højt salg, lave priser

Ud over detailsalget, der står for ca. 50% af den samlede omsætning, leverer Fruehøj Slagter mad ud af huset til både privatkunder og virksomheder.En mindre omsætning kommer fra engrossalg til fx grillbarer. Retterne tæller alt fra tapas, ostelagkager og desserter til grillplanker og pålægsfade. Tilberedningen sker løbende, så maden både er frisklavet og i tilstrækkelige mængder. Konceptet er baseret på traditionel dansk mad. – Udenlandske retter er for moderne for vores kundesegment, lyder det samstemmende fra de to slagtermestre. - Vores prisniveau ligger i den lave ende: Vi vil hellere have et højt salg og masser af kunder end høje priser. Vi sælger fx dagens ret til 50 kroner. Så omsætter vi til gengæld 180 kuverter om dagen, forklarer Rikke Juulsgaard Lauridsen.

Coronakrise og bæredygtighed

Under coronaen har Fruehøj Slagter mistet en stor del af sin omsætning på mad ud af huset: - Vi sendte syv ud af vores 16 faste medarbejdere hjem fra køkkenet, da bestillingerne ud af huset pludselig lukkede ned. De første uger af coronakrisen solgte vi meget take away, men interessen aftog, efterhånden som kunderne blev hjemsendt fra deres arbejdspladser. Til gengæld fik vi efterfølgende meget travlt i butikken. Vi er fortsat bagud på omsætning, men skal nok klare os igennem, lyder konklusionen fra Rikke Juulsgaard Lauridsen og Morten Ramsing. Siden de to partnere overtog forretningen, har de gennemsnitligt arbejdet 60-70 timer om ugen. De mange timer er dog ikke noget, der hverken bekymrer eller ser ud til at ændre sig i nærmeste fremtid: - Vi fornemmer, at det er vigtigt for vores kunder, at vi er synlige i butikken, forklarer Rikke Juulsgaard Lauridsen: - Samtidig er vi i en spændende proces, hvor vi løbende tager stilling til, hvad vi kan gøre for at optimere butikken og følge med tiden. Vi har bl.a. et stort fokus på bæredygtighed og spild, og vi implementerer jævnligt nye, miljørigtige emballager til butikken. Herudover har vi løbende udskiftet vores maskiner. - På sigt skal forretningen moderniseres, så vi får mere plads på hylderne til fx spegepølser, samt mere plads til frostvarer. Første skridt bliver dog lige at se, hvordan coronaen kommer til at påvirke årsregnskabet, afrunder Morten Ramsing.

Vi er fra Herning, så vi er nok lidt ydmyge

Kunden i fokus, bæredygtighed, et godt sortiment, styr på håndværket og motivation til at skubbe slagterfaget i en mere innovativ retning. Sådan lyder kriterierne for Landbrug & Fødevarer Slagterpris 2020 som årets privatslagter, hvor Rikke Juulsgaard Lauridsen og Morten Ramsing er blandt de tre nominerede. I år er der lagt særligt fokus på de unge talenter, når prisen som årets privatslagter uddeles den 29. september. Rikke Juulsgaard (24 år) og Morten Ramsing (30 år) er blandt de tre nominerede, og det er ikke gået ubemærket hen: - Det er vores indtryk, at mange har lagt mærke til nomineringen, fortæller Rikke Juulsgaard Lauridsen: - Der går fx ikke en dag uden, at en af vores kunder spørger, om vi har vundet. Nomineringen viser os, at vi går i den rigtige retning med vores satsninger. De to partnere forventer at bruge nomineringen til markedsføring og som et skulderklap til personalet i Fruehøj Slagter: - En af de store udfordringer for slagterbutikker er at finde gode medarbejdere, der brænderfor faget. Vi er heldige at have et personale, der bakker fuldstændig op og lægger mange timer i arbejdet. De er i høj grad medvirkende til nomineringen, understreger Morten Ramsing og Rikke Juulsgaard Lauridsen. De to partnere har til en start delt nomineringen med Fruehøjs 6500 følgere på Facebook: - Facebook er en god markedsføringsplatform for os, og vores antal af følgere vokser på daglig basis. Vi har selvfølgelig delt linket til nomineringen, men vi er jo fra Herning, så vi er nok lidt ydmyge omkring det, lyder det beskedne ræsonnement fra de to partnere.

Foto: Pressefotograf Henrik Ole Jensen, Herning Folkeblad

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies