E-handlen med fødevarer spås en stor fremtid

af COOP, pressemeddelelser

Tal for e-dagligvarehandlen viser store vækstmuligheder. Selvom danskerne køber varer på nettet som aldrig før, halter området for dagligvarer og fødevarer fortsat langt efter. E-dagligvarehandlen udgør kun knap 2 pct. af den samlede dagligvarehandel (Dansk Erhverv analyse/COOP), og det er børnefamilierne i de store byer, der er de mest flittige til at købe dagligvarer online. – Dagligvaremarkedet ligger totalt på ca. 100 mia. kr. (Iflg. Retail Institute of Scandinavia/COOP), så der er potentiale for, at markedet for e-dagligvarehandlen vækster til 17 mia. om 2 år, har Morten Viktor, Kommerciel direktør Coop.dk MAD udtalt.

Brancheglidning og nye salgsmuligheder

Rigtig mange producenter, grossister, detaillister, kendte organisationer og nye virksomheder har eller er i fuld gang med at etablere webshopløsninger til salg af dagligvarer og fødevarer specifikt. Enkelte virksomheder satser udelukkende på webshopløsning med levering. Som på detailmarkedet, i specialfødevarehandlen samt restaurantionsmarkedet finder der også en udtalt brancheglidning sted på dette delmarked, hvor onlinevirksomhederne fx tilbyder måltidsløsninger i form af specifikke måltider eller måltidskasser. Onlinebutikkerne konkurrerer derfor også i stor stil direkte med udespisning og take-way markedet.

Mere økologi, flere niche- og specialvarer og mindre impuls

Vi køber tilsyneladende også mere økologi på nettet. I august kom 34 pct.af omsætningen på Coop.dk MAD fra økologiske varer, hvilket er en del højere end salget i de fysiske Coop-butikker, som i samme periode lå på 10 pct. Skagens Food, Slagtergården Holbæk samt Retnemt.dk er eksempler på virksomheder, som har valgt hver deres nicheområde. Af COOP’s tal ser det ud til, at der online sælges færre nydelsesmidler og kioskvarer, og konklusionen er derfor, at forbrugerne køber færre impulsvarer online end i de fysiske butikker.

Svært at etablere sig

Flere har allerede forsøgt og opgivet onlinemarkedet som fx Irma.dk, som er fusioneret med COOP.dk Mad, men nye onlinebutikker dukker løbende op. Superbest onlineshop lukkede ned igen i 2014 efter store investeringer og et længere introduktionsforløb. Senest har Shobr.com som ny online markedsplads etableret sig, hvor dagligvareleverandørerne står bag deres eget onlinesalg direkte til forbrugerne.

Eksempler på onlinesalg af dagligvarer og fødevarer:

• SkagensFood.dk

• Nemlig.com

• Shobr.dk

• Mr.Beef.dk

• COOPMad.dk

• Osuma.dk

• Okologisk-supermarked.dk

• Sartorvet.com

• Slagter.dk

• Retnemt.dk

• Aarstiderne.com

• Grisogko.dk

• Fitnessfood.dk

• Saltogpeber.dk

• Kokkenshverdagsmad.dk

Forbrugerne køber gerne måltidskasser, fisk og økologi online til levering på hjemmeadressen.

 

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies