Fremtidens forbrugere i morgendagens supermarked

af Per Aaskov Karlsen

Sådan lød overskriften på en invitation fra organisationen Landbrug & Fødevarer til 2 arrangementer, som blev afholdt i begyndelsen af april i hhv. Århus og København. Hvordan påvirkes forbrugerne, når de køber kød i supermarkedet, og hvordan ser billedet ud om 5 eller 10 år? - lød det videre i invitationen. Slagterafdelingen og dermed kød udgør op imod 25 % af omsætningen i supermarkedet, og dermed også den største enkelte varegruppe og dermed også den væsentligste indtjening for supermarkedet. Fremmarchen af discountbutikker med et større fokus på produktgruppen kød er med til at ændre forbrugernes indkøbsvaner på området - red. Blandt eksperterne, som skulle give et bud på morgendagens forbrugere på de 2 seminarer, kunne mødedeltagerne bl.a. møde livsstilsekspert Christine Felthaus, forbrugeradfærdsekspert Pernille Holm Vind fra Perspective Lab og Gfk Consumerscan.  De nyeste analyser og undersøgelser blev lagt på bordet. Ca. 70 interesserede deltagere havde fundet vej til hvert af de 2 arrangementer, som vidnede om, at området har stor interesse i fødevarebranchen.


Emnerne på dagen var mange, og indlægsholderne kom bl.a. omkring dyrevelfærd, sporbarhed, fødevaresikkerhed og madspild. Hvordan ser det fælles ansvar for detailhandelen og landbruget ud, når der skal produceres kød til morgendagens forbrugere? Der var også indspark omkring, hvordan kødproducenter og detailhandelen kan genetablere forbrugernes tillid, og hvordan emballagedesign kan være med til at reducere madspildet. Konkret er det fortsat kødet, der kendetegner de vigtigste måltider for forbrugerne, kød smager godt og valget af kød bestemmer måltidet. For supermarkedet (og det gælder alle butikker - red.) er der iflg. GFK to veje til vækst. Enten skal man påvirke kundens loyalitet, så kunderne oftere vælger den enkelte butik (øget loyalitet), eller også skal man tiltrække nogle flere kunder (øget penetration). Forbrugerne i Danmark vil ikke spise mere i fremtiden, så en egentlig forøgelse af mængderne i markedet ses ikke.

 

Fremtidens forbrugsvalg for kødprodukter
Personlig rådgivning er fortsat relevant for kunderne, så personalet skal være synlig og tilgængeligt.
Oplægget i køledisken skal inspirere kunderne og kan være inddelt efter:

  • Tilberedningstid på tværs af kødtyper
  • Mandag-torsdag og fredag-søndag
  • Singler / børnefamilier
  • Magert kød < 10 % fedt
  • Madpakker
  • Gæster
  • Nyheder

Kilde: GFK Danmark - Landbrug & Fødevarer

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies