Hopballekyllinger fra Hopballe Mølle bliver nu slagtet på eget slagteri

af Torben Svane Christensen

Før fik Brent Christensen, indehaver af Hopballe Mølle, slagtet sine kyllinger ude i byen. Men nu kan han med sit eget slagteri bedre sikre kvaliteten af sine produkter og udvikle nyt. Med det nye slagteri gav det også god mening at blive medlem af SMV Fødevarer, så han kan få rådgivning.

Hopballe Mølle er en sammensat forretning med flere grene. Kyllingeproduktion og slagtning, webshop, gårdbutik og restaurant. Men det hele hænger sammen, forklarer indehaver Brent Christensen, der er 6. generation på den gamle mølle i det naturskønne område mellem Vejle og Jelling. - Ja, der er en god synergieffekt blandt de forskellige områder. Vi har for eksempel et par fra Nordsjælland, der havde handlet kyllinger via vores webshop gennem længere tid. På et tidspunkt tog de en tur herover for at se, hvad Hopballe Mølle egentlig var for et sted. Det endte med, at deres datter holdt sit bryllup i vores restaurant, fortæller han.

Nybygget slagteri

Den 3. januar åbnede et helt nyt slagteri i en ny bygning, udstyret med nye maskiner samt en produktionschef og 6 ansatte ved Hopballe Mølle. - Før fik vi slagtet andre steder. Når vi nu selv slagter, betyder det også, at vi skal til at håndtere hele vores egenkontrol og sporbarhed i forhold til produkterne. I store virksomheder har man jo hele afdelinger til at tage sig af kontakten og korrespondancen med fødevaremyndighederne. Det har vi ikke som en lille nicheproducent. Så vi blev anbefalet at melde os ind i SMV Fødevarer, hvor vi i første omgang vil trække på deres tilbud om rådgivning, siger Brent Christensen. Der er mange fordele ved at have fået eget slagteri. - Før fik vi produktet forarbejdet hos andre, og udfordringen var nok, at der måske ikke var det samme engagement, hos dem der forarbejdede det, som vi selv har i forhold til vores kyllinger. Vi kan allerede se nu, at produktet ser meget bedre ud, fastslår han.

Udvikling og nye løsninger

Brent Christensen fortæller, at kyllinger fra Hopballe Mølle er et godt branded højkvalitetsprodukt hos restauranter og kantiner. - Vi skal levere et godt produkt. Helst hver gang. Tidligere oplevede vi, at kyllingerne ikke har været plukket ordentligt eller pakket ordentligt, det er jo ærgerligt. Det er meget sjovere, det vi gør nu, hvor vi ved, at produktet er blevet tjekket flere gange, inden det bliver sendt ud til kunderne. Vi har heller ikke haft reklamationer, siden vi startede op med vores eget slagteri. Vi laver rigtig mange tjek i processen og minimerer antallet af fejl til et absolut minimum, siger han. Samtidig opstår der nye løsninger på udfordringer, blandt andet når et produkt ikke rigtig sælger så godt som andre. - At sælge en hel kylling er rimelig ukompliceret, det er jo groft sagt bare at putte den i en pose. Men det er straks mere udfordrende, når det handler om udskæringer. Vi stod med underlår, der ikke solgte så godt. Så fandt vi på at købe en maskine, der kan udbene dem, så de kan sælges som tournedos, der for eksempel kan fyldes med urter. Det er blevet en succes, siger han.

Mulighed for at øge produktionen

Da slagtningen foregik et andet sted, blev der kun slagtet en gang om ugen, men nu bliver der slagtet to gange om ugen. - Det betyder, at vi kan levere ferske produkter hyppigere til kunderne, og vi forventer da også et øget fersksalg i år. Sidste år var fordelingen på 70 procent for frostprodukter og 30 procent for fersksalg. De to tal skulle gerne være byttet om, når vi når til slutningen af året, siger han. Skulle efterspørgslen på Hopballekyllingen stige, så må man tage de andre fem dage i brug til flere slagtninger. - Vi begyndte i 2002 med 10.000 slagtede kyllinger. Sidste år fik vi slagtet 180.000 kyllinger, og i år forventer vi at komme op på 190.000 slagtede kyllinger. Men vi er stadig ennicheproducent, og vi er der for de kunder, der ønsker noget specielt, siger han.

Skiftet til velfærdskyllinger

I mange år drev Brent Christensen konventionelt kyllingeopdræt som underleverandør til de store producenter. Men for 15 år siden besluttede han sig for at lave en produktion af velfærdskyllinger. En Hopballekylling lever længere og vokser langsommere. Derudover har den god plads, får ingen medicin, spiser specielt foder og sover uafbrudt otte timer om natten. I tiden med konventionelle kyllinger havde Brent Christensen op til 42.000 kyllinger gående i sin stald. Men en Hopballekylling, der er af den franske race Labelle, går kun sammen med omtrent 9.000 artsfæller på den samme plads. - Ben og knogler kan udvikle sig i takt med, at kyllingerne tager på i vægt. Vi fodrer kyllingerne med vores helt egen foderblanding, som indeholder blandt andet soya, majs, hvede, raps og ærter – alt naturligvis GMO frit, udviklet gennem 10 år. Efter 60-85 dage bliver Hopballekyllingerne skånsomt håndindfanget til slagteriet. Brent Christensen oplyser, at kødet har mere struktur, smag og kraft. - Derudover er kødet gyldent og mørt på grund af majsen.

Fra staldsalg til webshop

Kyllingeeventyret begyndte med, at Brent Christensen gerne ville lave en søndagskylling som den, man fik til middag i gamle dage. - Det var med salg fra et bord i en lade og penge i en cigarkasse. Men kunderne kom igen og roste produktet. Så fik vi lavet en hjemmeside med webshop, og kunder fra hele landet købte vores kyllinger, fortæller han. Men det var ikke kun privatkunderne, der fik smag for Hopballekylling. Det gjorde Koldingfjord og Comwell Kolding og Comwell Middelfart og Ti Trin Ned samt gourmetrestauranter også.

Succes med gårdbutik

I 2007 lavede man så en gårdbutik med et lille caféområde, og det blev en stor succes. - Ja, det var et positivt kaos med en masse mennesker, der ikke kunne fortsætte på så lidt plads. Så enten skulle vi lukke det helt eller også udvikle det. Vi valgte det sidste og flyttede butikken til større lokale og lavede restaurant, der hvor der før var gårdbutik, siger han. I gårdbutikken sælger de Hopballe kyllinger, men også: Gourmetspecialiteter fra ind- og udland, oksekød, svinekød, lammekød, charcuteri, ost, vin, oliven, pesto, brugskunst og køkkenting samt en stribe hjemmelavede retter produceret i eget køkken. - Det er blandt andet kyllingefrikadeller, kyllingepostej, tarteletfyld og supper, siger han.

Kedsomhed fører til nyt

Hvad fremtiden bringer for Hopballe Mølle ved Brent Christensen ikke, men der er flere muligheder. - Når vi har arrangementer som bryllupper, er der flere, der har efterspurgt overnatningsmuligheder. Vi har en ubenyttet møllebygning med 250 kvadratmeter, og her kunne man godt lave brudesuite i toppen og andre værelser.  Det var også en mulighed at rykke gårdbutikken, der nu råder over 120 kvadratmeter, over i møllebygningen, siger han og fortsætter: - Alt kan ske. Jeg er meget entreprenant, og når tingene begynder at køre for godt, så begynder jeg at kede mig, og så skal der ske noget nyt, understreger Brent Christensen. Læs mere her: https://www.hopballe.dk/

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies