Kødriget.dk er kommet godt fra start med kvalitetskød til kunderne

af Torben Svane Christensen

Jonas Muff Laugesen har med Kødriget.dk på kort tid skabt en forretning, hvor kunderne strømmer til for at købe kvalitetskød. Slagtermesteren vil gerne have danskerne til at spise mindre kød, til gengæld skal det være kød, der er af den bedste kvalitet fra dyr, der har haft et godt liv.

Lige efter påske åbnede Jonas Muff Laugesen butikken Kødriget i en tidligere bagerbutik i Hjerting, der ligger i nærheden af ved Ho Bugt langs den jyske vestkyst. Med salg i butikken kombineret med onlinesalg fra en webshop var der lagt et ambitiøst budget for de første tre måneder. - Da der var gået 39 dage, havde vi nået det budget, så ja, det er gået over al forventning, siger Jonas Muff Laugesen, der har en baggrund som slagtermester i både Coop og Meny samt konsulent hos Dagrofa. - Min idé til forretningen blev født af, at jeg har set, hvordan lønninger, et meget bredt vareudvalg og lange åbningstider æder fortjenesten op i slagterafdelingerne i supermarkederne. Samtidig var jeg kørt sur i at arbejde med atsælge kød, hvor lave priser altid var i højsædet. Så jeg besluttede mig for at lave en forretning, hvor vi sælger kød fra dyr, der har haft det godt. Ja, vi vil opfordre kunderne til at købe mindre men bedre kød, understreger han. Kødriget.dk sælger blandt andet oksekød fra Foyle Gourmet, Dansk Naturkød, Las Moras, der er premium oksekød af renracet Black Angus, samt japansk Wagyu.

Begrænset åbningstid

I Hjerting er Jonas Muff Laugesen og hans medarbejder, slagter Simon Guldager, startet op med en butik på 50 kvadratmeter samt 200 kvadratmeters produktionsområde. - Jeg synes, at vi har lavet Danmarks hyggeligste slagterbutik. Vi producerer ikke selv produkter, men vi samler de bedste producenter. Kunderne får et glas vin eller en god kop kaffe, mens de venter på, at deres bestilling bliver pakket, siger han. Butikken har kun åbent fire dage i ugen, tirsdag og onsdag fra kl. 10 til 15 og torsdag og fredag fra kl. 10 til 17. - Vores største udfordring har været vores begrænsede åbningstid. Vi har oplevet lange køer uden for butikken, når vi har lagt et tilbud op på Facebook, siger Jonas Muff Laugesen.

Brug for større lokaler

I begyndelsen lejede Kødriget.dk køleplads ude i byen, men pladsmanglen har allerede meldt sig. - Ja, vi får to tons kød ind om ugen, så vi har fundet større lokaler fra den 1. juli, så vi kan håndtere den store efterspørgsel i vores webshop, siger han. Kødriget bruger Xpressen til at bringe bestillinger ud to gange om ugen, og det er bestillinger, der godt kan fylde tre E-paller per gang. - Vi skærer først kødet, når det er solgt, så vi undgår spild, og så kan vi sælge det til en god pris, fortæller han. Den store succes med salget har også betydet, at to mand ikke kan klare arbejdet med at skære de mange udskæringer og pakke de mange kødpakker, der bliver sendt ud til kunderne i hele Danmark. - Nu er vi fem mand på lønningslisten, og vi leder efter den sjette. Nej, der er ikke mange slagtere at tage af. Men det har været nemt, fordi jeg kunne trække på mit store netværk her i byen efter 10 år som slagtermester, siger Jonas Muff Laugesen, der har et par bud på, hvorfor det er gået så godt med salget. - Vi kører med på den bølge af online-salg, der er blevet meget populært under Coronakrisen, og så har lukkede restauranter måske også fået kunderne til at efterspørge godt kød. Men jeg er da også overbevist om, at vores succes skyldes den tilgang, vi har til vores produkter, og de produkter vi har udvalgt, siger han.

Synlig modning i butikken

- I butikken modner vi vores oksehøjreb og svinekamme i modningsskabe med fugtregulatorer med Himalaya saltsten, som sikrer at fugtigheden er perfekt. Vi køber vores højreb fra producenten Miguel Vergara. Vi kan ikke modne nok i forhold til det, vi sælger, så må kunderne vente på, at vi får mere klar til salg. Vores største udfordring nu er at holde nok varer på hylderne, siger han.

1200 bøffer på en fredag

Helt eksklusive tilbud og nyheder bliver sendt til de kunder, som tilmelder sig et nyhedsbrev og bliver medlem af Kødriget.dk´s medlemsklub. - Det er gratis at blive medlem, og vi har 5000 tilmeldte nu, og medlemmerne står først i køen til vores tilbud, siger han og fortsætter: - En af de første fredage, vi havde åbent, fik vi Black Angus hjem, som vi solgte som bøffer. Der solgte vi 1200 bøffer på en dag, siger han.

Sendte kødkasse til mesterkok

Jonas Muff Laugesen tænker gerne ud af boksen, når det handler om nye måder at profilere Kødriget.dk på. - Vi bruger meget influencers, og vi har kigget på, hvordan vinhandlere profilerer deres produkter. På et tidspunkt så vi på Instagram, at stjernekokken Casper Kopzyk var i sommerhus. Så vi kontaktede ham og spurgte, om vi ikke lige skulle komme forbi med en kasse med forskellige udskæringer. Ud over, at han omtalte vores produkter, fik vi også en god feedback på, hvad vi kunne gøre anderledes, siger han.

QR kode til video

Kødriget.dk fik hurtigt efter åbningen mange følgere på Instagram og Facebook. De sociale medier bliver da også flittigt brugt til at gøre opmærksom på dagstilbud, og Jonas Muff Laugesen laver små videoer med introduktioner til de forskellige slags kød og udskæringer, kunderne kan købe hos ham. - Vi sælger for eksempel en skaftekotelet til 50 kroner, og det kan man ikke få andre steder. Vi har en stegeanvisning til alt vores kød, som kunden får med, og der er en QR kode til en lille video, hvor jeg fortæller om kødet. Du får hvidløg og rosmarin med, når du køber en god bøf, for så smager den bare bedre, siger han.

Fisk, lam og kylling

- Alt vores fisk opkøbes på fiskeauktioner rundt om i Danmark, primært op langs den jyske vestkyst. - Vi har et tæt samarbejde med et af byens førende fiskehuse, som opkøber, skærer og pakker alt vores friske fisk. Vi afgiver først vores ordre til fiskehuset, når vi modtager den. Derefter skærer og pakker de fisken klar. På den måde kan kunden være sikker på, at alt fisk er helt frisk, siger han. Kunderne kan også købe kyllinger fra Hopballe Mølle. Samt lam, der har græsset på marsken og ved Vadehavet, og det giver kødet en karakteristisk krydret og let salt smag.

Ferske udskæring af Iberico

De sælger også kød fra FRILANDSGRIS® samt udskæringer fra spanske grise. - Iberico grisekød eller spansk sortfodsgris, hvor mange nok kender de store røgede og tørrede skinker, men vi har syv ferske udskæringer, som vi prøver at udbrede kendskabet til. Kødriget.dk sælger forskellige oste fra blandt andet Enghavegård Osteri, og man har lavet et samarbejde med en vinleverandør, der leverer restaurantvine, som man ikke kan få andre steder. - Vi har indgået et tæt samarbejde med producenter og mikroproducenter i Danmark. Vi fører både mærker som Hr. Skov, Summerbird chokolade, Arla Unika, Fanø Skibsrom, Fanø Laks og mange flere, fortæller han.

Oplagt at skalere op

Når Jonas Muff Laugesen kigger lidt længere ud i fremtiden er vækst en klar mulighed. - Vi kigger ind i flere muligheder, og vores koncept er nemt skalérbart, så det er oplagt at åbne butikker andre steder i landet. Vi holder også øje med udlandet, hvor online-salg af kød ikke er så udbredt endnu, siger han, men en opskalering af Kødriget.dk må ikke gå ud over firmaets mission. - Vi skal være tro mod vores koncept, og vi skal ikke konkurrere med supermarkeder på pris. Det ligger mig meget på sinde, at folk skal spise mindre kød. Det er naivt at lukke øjnene for de klimaudfordringer verden står overfor, fastslår Jonas Muff Laugesen.

Juni, 2021

Accceptere cookies fra dette websted

Dette websted bruger cookies til at analysere din adfærd og forbedre din oplevelse på webstedet

Du kan altid slette gemte cookies ved at besøge dine avancerede indstillinger, i din browser

Nej tak til cookies Kun funktionelle cookies Jeg accepterer alle cookies